Passend onderwijs
De Marke heeft als taak voor ieder kind passend onderwijs te realiseren zowel in pedagogisch (opvoedkundig) als didactisch (onderwijskundig) opzicht. Wij zoeken naar wat kinderen nodig hebben en stemmen waar mogelijk het programma af passend bij hun ontwikkeling. Waar nodig en mogelijk komen wij tegemoet aan speciale begeleidingsbehoeften. Deze begeleiding en ondersteuning heeft de volgende kenmerken:
- Zo effectief mogelijk: Het kind moet optimaal kunnen profiteren van de afstemming.
- Zo vroeg mogelijk: Zo vroeg mogelijk ontdekken welke onderwijsbehoefte het kind heeft
- Zo kort mogelijk: Hoe eerder je een probleem ontdekt, hoe korter de extra hulp nodig is.
- Zo dichtbij mogelijk: Beter in de klas dan daarbuiten.
- Zo flexibel mogelijk: Uitgaan van wat nodig is.Zo nodig met doorbreken van vaste patronen
- Zo licht mogelijk: Als je er snel bij bent en goed kijkt wat nodig is, kun je vaak met een beetje hulp veel bereiken. Dat voorkomt een zware ingrijpende aanpak.
Aannamebeleid leerling met speciale leer- of hulpvraag
In ons protocol toelating leerlingen hebben wij voor leerlingen met een speciale leer- of hulpvraag specifieke criteria omschreven. Hierin formuleren wij de basisvoorwaarden, waaraan een leerling moet voldoen om een plek bij ons op De Marke te kunnen krijgen. Wij hanteren vijf criteria op De Marke als uitgangspunt:
- Communicatie: Kinderen zijn in staat te communiceren.
- Groep: Kinderen moeten deel kunnen uitmaken van groep.
- Onderwijs: Kinderen moeten onderwijs kunnen volgen tot eindniveau groep 6.
- Aandacht en veiligheid: Kinderen moeten zich op De Marke veilig voelen.
- Verantwoordelijkheid: School is niet in staat om fysieke & persoonlijke verzorging te leveren.
Voor de volledige tekst en toelichting verwijzen wij u naar het protocol toelating leerlingen. U vindt dit document bij de downloads.